Oversikt over organisasjoner og aktivitet Foreningsportal.no

Om foreningsportalen

Foreningsportalen er enkel og rimelig løsning for å gi innbyggere og administrasjon et oppdatert register over foreninger og aktiviteter.

1. Bakgrunn

WIS leverer IT-løsningen "InVi" til alle landets frivilligsentraler i samarbeid med interesseorganisasjonen Norges Frivilligsentraler. Dette er en løsning for felles informasjon til sentralene, nettsideløsning og driftsløsning.

Svært mange av frivilligsentralene har et ansvar for å holde oversikt over foreningene i kommunen. Dette gjøres ofte på en nettside, med regneark eller med enkle register. Mange frivilligsentraler ønsket å få en bedre løsning på dette, og WIS utviklet Foreningsportalen som ble åpnet i februar 2020.

Det var viktig at dette skulle være en rimelig løsning og prisen for inntil 100 foreninger er kr. 350,- pr. mnd inkludert ubegrenset brukerstøtte.

2. Viktige prinsipper

1. Ingen pålogging for foreningene. Vi har i mange år levert lignende løsninger og ser at pålogging alltid er det punktet som skaper utfordringer. Vi valgte derfor at foreningen får en kode de bruker for å redigere. Denne koden kan vi legge inn i en lenke som gir foreningen direkte tilgang til å redigere uten pålogging.
  2. Systemet har fletteløsning for e-post/sms som gjør at en kan sende ut direktelenke for oppdatering til alle eller utvalgte foreninger
  3. Systemet holder orden på når foreningen sist oppdaterte og kan f.eks. sende melding til bare de som ikke har oppdatert i det siste
  4. Et oppdatert foreningsregister gjør at en alltid når fram til foreningene med viktig informasjon
  5. Alle meldinger loggføres i systemet og en kan også legge inn egne notater i loggen
  6. En kan gi tilgang til brukere for administrasjon og styre deres tilgang

3. Fleksibel nettside

• En kan sette opp startsiden slik en ønsker med nyheter, kalender, dokumenter, foreninger, status osv.
  • I tillegg kan en styre hvordan filter skal se ut og hvordan listene skal se ut
  • En kan også styre hva foreningen skal få anledning til å redigere

3. Administreres med InVi

1. Enkelt grensesnitt som er likt i alle moduler